Værksted Natur og Teknik

Værksted
Natur og Teknik

mandag den 16. november 2009

terrariet
















Efter at have været en omvandrende pine, så oprandt dagen hvor dyrehandleren havde fået vandrende pinde og jeg kunne indkøbe mig nogle.





5 stk blev det til, 2 store og 3 mindre.Nogle af pindene var dælme store, så store at jeg var lidt utryg ved dem, mine de de største er kun halvt så store som de støreste de havde.





Allerede nu ved jeg at de spiser vedbend, Brombær blade, hindbær blade. De har en levetid på ca 1 år. De lægger æg. de skifter ham når de vokser. Taber de et ben vokser det ud igen.





Ja også har jeg holdt dem og kan konstatere at de faktisk er lidt bløde, ikke hårde som en pinde.De har følehorn. 6 ben, som ligesom er delt op med 1 par forrest og 2 par bagerst. De må have en form for sugekopper på benene da de kan klatre op af glassets sider.





Jeg valgte at købe et lille terrarie, da dette havde et fast låg og var uden ridser, så det er net at se igennem. Jeg har fyldt muld i bunden, sat en lille skål med vand til at fugte grenene deri, som lige nu er vedbend og brombær grene. Jeg har lagt en større sten og en hvid muslingeskal. Badene spiser de, og grenene klatrer de i.





For at bevare husfreden har jeg trukket en nylonstrømpe henover låget, der har små sprækker, så sikrer jeg mig at de bliver indenbords.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Birgit.

Godt gået!! Jeg synes nu de ser pænt store ud - er meget spændt på dem jeg får.
Det ser jo egentlig spændende nok ud, men er altså ikke glad ved at have dem stående i "stuen" (det eneste rum jeg har) - men måske en god idé med nylonstrømpe over låget :-)

Ida Guldager sagde ...

Hej Birgit

Spændende med dine nye beboere - og nogle illustrative billeder...

Vh Ida