Værksted Natur og Teknik

Værksted
Natur og Teknik

søndag den 24. januar 2010

museums besøg

Jeg vil i min museumsopgave bekrive et forløb fra høst til brød.Inspireret er jeg blevet af at have boet nabo til møllen siden jeg var 12 år, og huset jeg bor i, mit barndoms hjem er "det gamle møllebageri"Der blev bagt og solgt bagerbrød derfra, hvor melet var blevet malet i møllen, og korn bragt af div bønder i området. Jeg er som barn kommet meget oppe i møllen, der altid har åben hver onsdag og i turist sæson også hver lørdag. I åbningstiden drejer møllevingerne rundt og man kan få lejlighed til at se hvordan de store trætandhjul arbejder og hvordan de i gamle dage har malet mel.
Besøget er i Havnbjerg mølle. Møllen er nok den bedst bevaret i Danmark.Opført 1836: Ottekantet hollandsk mølle med kælder og jordomgang. Møllekroppen er af træ, på sokkel af kampesten, og tækket med strå. Hatten er bådformet og ligeledes tækket med strå. Vingerne har jalousi og møllen krøjer med vindrose. Bygget som kornmølle og i drift indtil 1961. Dengang ejet af møller Peter Johansen,der næsten ejede hele Tingstedvej som jeg og møllen bor på.
Ligeledes er jeg inspireret af et besøg i et privat museum, oprettet af Jørgen Vallentin, der har samlet på gamle landbrugsmaskiner igennem mange år.Hans samling er enorm.Der kan man i Aug -Sep. komme ud at køre "Fuggelæs".Det er når der køres halm i laderne og det sidste læs er på vej, så samles alle de der har hjulpet med i høsten plus egnens børn, de sidder så alle i ladet der er pyntet med "blomster og georginer" og råber fra ladet rundt i landsbyen" fug fug fuggelæs" derefter er der saft og kage og høstfest om aftenen.Denne tradition findes stadig på min egn.
I forbindelse med besøget hos Jørgen kan man se landbrugsmaskiner , alt lige fra leen til selvbinder

Ingen kommentarer: