Værksted Natur og Teknik

Værksted
Natur og Teknik

torsdag den 14. januar 2010

stoftryk

Her ses det første forsøg med stoftryk, satin viste sig ikke at være ideelt at trykke på for en "førstegangstrykker" som mig, der heller ikke havde maling der var egnet til satin. Processen med at transformere fotos på stoffet var heller ikke så lige til på satin. Men dette fejlslagne forsøg gjorde det udslag at jeg fik prøvet nogle taktikker af, og fik udviklet mine ideer om mange farver og mange tryk, til at blive ganske simpelt og enkelt.
Så det var som end ikke så skidt at det var godt for noget:-)



Stoftrykopgave:

Nedenstående er tanker jeg gjorde mig inden eksperimentet med stoftryk.

Jeg tænkte noget med stoftryk af bjørne, træer, blade og poteaftryk. Stoffet er grønt. og jeg vil prøve teknikken med at transformere et foto/billede på stoffet. Dette blandet med stoftryk. Jeg tænker her at det jeg trykker derpå skal symbolisere guldlok og de 3 bjørne. Så der skal masser af blade derpå, transformere bjørne og en guldlok pige, og så ser jeg hvad fantasien mere finder på. Stoffet skal så bruges som et tæppe, der skal indeholde rekvisitter til at fortælle guldlok historien. Historien skal fortælles ovenpå stoffet/tæppet. Jeg tænker også at man kan udvide dette til en kimsleg efter fortællingen.. gemme alle rekvisitterne under tæppet og derefter lege kimsleg. Nu ser jeg hvad det bringer frem, når først jeg skal til at lege med stoftrykket.

Under selve processen med stoftryk, var der mange af mine ideer til div. tryk, der blev til noget juks. Stoffet viste sig at være for dårligt til at trykke på. Det var alt for glat og farverne løb ud og mine ”trykforme” gled rundt på stoffet.
Jeg fik afprøvet mine ideer til selve motivet, som skulle trykkes på stoffet, jeg er kommet frem til at bjørnene og guldlok er overflødige tryk, da de vil tage noget af opmærksomheden fra figurerne, som skal være bjørnene og guldlok. Så ny ide til stoftrykket er at der kun skal være bjørne poteaftryk, der skal symbolisere bjørnene og evt. nogle træer og blomster, der skal symbolisere skoven.
På sidste indkald fik jeg et nyt stykke stof med hjem som jeg vil have trykt de nye ideer på.
Min målgruppe vil være velegnet for børnehavebørn 3-6 årige, jeg ser også børn med særlige behov som en målgruppe for denne tænkte fortæller aktivitet.
Aktiviteten vil tilgodese målgruppens behov for den visuelle fortælling, en fortælling om Guldlok og de 3 bjørne, der bl.a. har det formål at der er gentagelser i fortællingen, der vil fremme forståelsen for målgruppen af de enkelte handlinger. Dette vil også lette de evt. genfortællinger målgruppen vil komme med.

I 3 D opgaven har jeg formet de 3 bjørne af en blanding af pulppapir, lim og tapetklister. Jeg har beklædt en af bjørnene med lamme uld. Det er min ide at de skal være forskellige beklædte. Dette for at give målgruppen endnu en visuel og taktil oplevelse.


Jeg har en ide om at alle rekvisitterne også kan bruges som en Kimsleg.


Ide til aktivitet med fortællende stoftryk og 3D.
Alle rekvisitterne(bjørne, guldlok og møbler) kan transporteres i stoffet som en bylt, evt sat på en kæp, kæppen kan evt. bruges som pegepind, hvis der skal peges på noget langt inde på stoffet/tæppet.
Formålet med at rekvisitterne er pakket ind, er at det allerede der vækker en interesse hos målgruppen, som var rekvisitterne i en ”hemmelig kuffert”

En målgruppe udvælges og en passende lokalitet findes til aktiviteten, gerne et rum hvor gruppen kan være uforstyrret.

1. stoffet bredes ud på gulvet med mønstret op.
2. Rekvisitterne præsenteres og benævnes for målgruppen og sættes op på stoffet.
3. Jeg vil spørge målgruppen om den ved hvilken historie jeg nu vil fortælle.
4. Fortællingen påbegyndes og jeg vil berøre og bevæge de rekvisitter rundt på stoffet, der tales om. Jeg vil ændre stemmeføring alt efter hvilken karakter der er i aktion.
5. Efter endt fortælling vil jeg spørge om målgruppen har lyst til at høre fortællingen en gang til. Denne gang må brugerne nu styre rekvisitterne imens jeg fortæller.
6. Jeg vil nu foreslå kimsleg med rekvisitterne.
7. Der kan som dokumentation filmes under aktiviteten.

I flg. Læreplanerne kommer aktiviteten også omkring nogle af punkterne i de 6 temaer som
· Barnets alsidige personlige udvikling (personlige kompetencer)
· Sociale kompetencer
· Sprog


Der kræves af dagtilbuddet dokumentation for hvordan der arbejdes hen imod at nå målene, man bestemmer selv hvilke metoder der anvendes.

Ingen kommentarer: